Ο μηχανοκίνητος Αθλητισμός στην Πάτρα

Τετάρτη, Μάιος 24, 2023 - 1:04μμ
Αλφα ρομέο

Αθλητική Ημερίδα για τον μηχανοκίνητο αθλητισμό πραγματοποιείται στην Πάτρα την Παρασκευή 26 Μαΐου στις 19.00 μ.μ. στην Αγορά Αργύρη. Θέμα της η αναπτυξιακή δυναμική και η κοινωνική διάσταση του μηχανοκίνητου Αθλητισμού.

Θα γίνει και παράλληλη εκδήλωση: «Μισός Αιώνας Μηχανοκίνητου Αθλητισμού στη Πάτρα».

Την ημερίδα διοργανώνει ο σύλλογος "Alfisti Patras" σε συνεργασία με την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας και την υποστήριξη του Δήμου Πατρέων.

Σχετικά μίλησε, εκ μέρους των "Alfisti Patras" ο πρόεδρος Πέτρος Τομάρας:

«Η ημερίδα έχει, μεταξύ άλλων, κι έναν ξεχωριστό σκοπό, να τιμηθούν οι αγωνιζόμενοι του μηχανοκίνητου Αθλητισμού Δυτικής Ελλάδας και η ιστορία τους εδώ και πολλές δεκαετίες. Παράλληλα επιδιώκουμε να μάθει ο κόσμος την "Alfisti Patras" και τη θέση μας στο κοινωνικό σύνολο. Είναι ένας νέος σύλλογος που ιδρύθηκε το 2019 και θέλουμε να πάρουμε τη θέση που μας ανήκει στα τεκταινόμενα του Αθλητισμού. Έχουμε αναπτύξει μια σειρά δράσεων, όπως εθελοντικές αιμοδοσίες, δωρεές σε φιλανθρωπικά Ιδρύματα και πολλά ακόμα. Σε αυτό το πλαίσιο θα κινηθούμε».

Ο Πέτρος Τομάρας

ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΗΧΑΝΟΚΙΝΗΤΟΥ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ ΣΤΗΝ ΠΑΤΡΑ

Καράβια (για τρεις και πλέον χιλιετίες) και τρένα, ήταν τα πρώτα μέσα μαζικής μεταφοράς για τους Πατρινούς.

Κάποια στιγμή στην πόλη εμφανίστηκαν τα ποδήλατα (ήδη από το 1880), τα πρώτα ιδιωτικής χρήσης αυτοκίνητα (1900) και και πολύ αργότερα οι μοτοσικλέτες.

Προϊόντος του χρόνου ο μηχανοκίνητος αθλητισμός είναι γεγονός και φυσικά ούτε λόγος να γίνεται για την σημασία και την συμβολή του στην αναπτυξιακή πορεία της περιοχής.

Αλλά ας τα δούμε με τη σειρά:

Ήταν το μακρινό 1900, επτά δεκαετίες πριν ιδρυθεί το πρώτο αθλητικό σωματείο μηχανοκίνητου αθλητισμού, ο ΑΟΠ,  όταν η Πάτρα «γνωρίστηκε» με το ιδιωτικό αυτοκινούμενο όχημα, το οτομομπίλ που πρώτος έφερε από την Αγγλία ο Ναυτιλιακός πράκτορας Άρθουρ Μόρφι. Υπάρχει και διαφορετική εκτίμηση καθώς ο Κώστας Τριανταφύλλου γράφει «το αυτοκίνητο έφερε ο έμπορος Γερούσης το 1900 αλλά μετ' ολίγον ηχρηστεύθη»...

Μάλλον το αυτοκίνητο του ιδρυτή της ναυτιλιακής τραπέζης Πατρών και της ασφαλιστικής εταιρείας Ανατολή Σωτήριου Γερούση που μετά από λίγο αχρηστεύθηκε θα πρέπει να ήταν το δεύτερο που κυκλοφόρησε στους χωματόδρομους της Πάτρας.
Από τις πενιχρές πληροφορίες των ρεπόρτερ της εποχής μαθαίνουμε ότι η εμφάνιση αυτοκινήτων στους δρόμους της Πάτρας με τη πάροδο του χρόνου αυξήθηκε. Η εφημερίδα «Νεολόγος» στις 23 Νοεμβρίου 1903 έγραφε: «Ένα οτομομπίλ από τινός διασχίζει τους δρόμους και ταλαιπωρεί τα ακουστικά τύμπανα των διαβατών με τον κρότο του...».

Ένα χρόνο αργότερα (1904) η ίδια εφημερίδα σχολίαζε: «Κάθε απόγευμα ο Αρνιώτης διασχίζει τας οδούς με το αυτοκίνητόν του το οποίο περνά τα διπλά κάρα εις την ταχύτητα και τον κρότον...».

Αυτά τότε, στην ανατολή του 20ού αιώνα, όταν η φτωχή Πάτρα απείχε πολύ από τις μεγάλες πόλεις της δυτικής Ευρώπης που ακολουθούσαν με πιο ταχείς ρυθμούς τις εξελίξεις στον τομέα της αυτοκίνησης.
Ήρθε όμως ο καιρός που το αυτοκίνητο έγινε αναπόσπαστο στοιχείο κάθε οικογένειας. Μαζί είχαν αρχίσει να αυξάνονται και οι παράλληλες δράσεις, αγώνες αυτοκινήτου, δεξιοτεχνίας κλπ, ενώ το 1912 είχαμε και το πρώτο τροχαίο στην πόλη.

Με τη λήξη του Β’ παγκοσμίου Πολέμου και του Εμφυλίου, οι συνθήκες έχουν αλλάξει, η νέα Ελλάδα αναγεννάται, νέα «ήθη και έθιμα» εμφανίζονται. Η Πάτρα πρωτοπορεί στον μηχανοκίνητο αθλητισμό και έτσι το 1954 και το 1955 έχουμε τις πρώτους αγώνες στη διαδρομή προς Αθήνα, για σκούτερ.

Την κατάλληλη ακριβώς στιγμή ήρθε ο Αυτοκινητιστικός Ομιλος Πατρών για να οργανώσει αυτό τον τομέα. Να θέσει κανόνες, να διαμορφώσει το πλαίσιο. Κι έτσι ξεκίνησαν οι μεγάλοι αγώνες, η «Πιτίτσα» και ο «Ομπλός».
Ήταν η ώρα που ο Πατρινός άρχισε να βλέπει αγώνες αυτοκινήτου πέριξ της πόλης, να ακούει «τέρμα τα γκάζια», να συρρέει κατά χιλιάδες στους γύρω λόφους για να απολαμβάνει μοναδικό θέαμα.

Η Πάτρα ανέδειξε σπουδαίους οδηγούς, αλυτάρχες, διοργάνωσε εμπορικότατους αγώνες και έγινε επίκεντρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Σε όλα αυτά υπάρχει κοινός παρονομαστής. Ο Αυτοκινητιστικός Όμιλος Πατρών και οι άνθρωποί του που τον υπηρέτησαν αυτόν τον μισό αιώνα ζωής. Που πήγε στα ύψη η αδρεναλίνη!

Ο ΑΟΠ ιδρύθηκε το 1970 και τα πρώτα χρόνια στεγαζόταν στα Ψηλά Aλώνια, αριστερά της Aθανασίου Διάκου, δίπλα στο περίφημο μεζεδοπωλείο "Oκτώ και Δέκα". Oι αγωνιστικές του δραστηριότητες αφορούν κυρίως δύο μεγάλους αγώνες. Tο "Pάλι Aχαιός" και την "Aνάβαση Πιτίτσας", που συμπεριλαμβάνονται στα πανελλήνια πρωταθλήματα και χαρακτηρίζονται από τους κορυφαίους αγώνες της χώρας μας.

Πρώτα ξεκίνησε, από το 1971 κιόλας, η "Aνάβαση Πιτίτσας" που διεξαγόταν στην γνωστή διαδρομή από το Kαστρίτσι έως το Πλατάνι. H O άλλος μεγάλος αγώνας του AOΠ είναι το "Pάλι Aχαιός", στην αντίθετη πλευρά του Nομού προς τα Kαλάβρυτα και γενικά στην ευρύτερη περιοχή της Αχαΐας με διάφορες παραλλαγές.

O Aυτοκινητιστικός Oμιλος έχει μερικές λαμπρές σελίδες στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού της Eλλάδας. O πρώτος οδηγός (από όλη την Πελοπόννησο!) που κατάφερε να τερματίσει σε "Pάλι Aκρόπολις", ήταν ο Aνδρέας Παντελής το 1980 με συνοδηγό τον συμπολίτη Bασίλη Mεσσαλά, πρ. διαιτητή A΄ Eθνικής. Tην επίδοση αυτοί επανέλαβαν κι άλλοι οδηγοί του AOΠ στη συνέχεια. Oπως ο διακεκριμένος ιατρός (εργάσθηκε και στην Παναχαϊκή) Δημήτρης Mοσχόβος, ο Γιάννης Mαργαρώνης κ.α.

O AOΠ ανέδειξε και πολλούς πρωταθλητές Eλλάδας σε διάφορες κατηγορίες. Tο 1979 ο Aντώνης Kορφιάτης και ο Aνδρέας Παντελής πήραν το πρωτάθλημα Aναβάσεων, αργότερα ο Nίκος Zήκος το Eνιαίο, Πρωταθλητής Eλλάδας έχει στεφθεί και ο Γιάννης Mαργαρώνης, όπως (στο καρτ) και οι Δημήτρης Kαραπάνος, Πλάτωνας Mαρλαφέκας.

Ακολούθησαν κι άλλα σωματεία, όπως η ΦΙΛΜΠΑ, οι Αλφίστι και πολλά ακόμα.

Συνοπτικά οι όμιλοι της Πάτρας που δραστηριοποιούνται στον Μηχανοκίνητο Αθλητισμό, είναι οι:

Αυτοκινητιστικός Όμιλος Πατρών

Λέσχη Φίλων Μηχανοκίνητου Αθλητισμού Πάτρας

Alfisti Patras

Λέσχη 4Χ4 Σκάρτα εκατό

Ελληνική Λέσχη Ιστορικού Αυτοκινήτου

Μοτοσυκλετιστικός Όμιλος Πατρών

Vespa Club Achaias

Αχαϊκή Λέσχη Μοτοσικλέτας

Αθλητικός Όμιλος Δικυκλιστών Πάτρας

Τάσσος Σταθόπουλος

Υποστήριξη: SilkTech