Ο ηθοποιός που πούλαγε σάντουιτς στους αγώνες της Παναχαϊκής

Τετάρτη, Ιανουάριος 16, 2019 - 9:56πμ

Την πετυχημένη πορεία της συνεχίζει στο θέατρο Επίκεντρο+ η παράσταση «Ναπολεόντια ου Αντρέα Στάικου, σε σκηνοθεσία Αναστασίας Κουμίδου.

Η παράσταση μας μεταφέρει στο Ναύπλιο του 1835 

Η οικογένεια Γιαννοπούλου, έλληνες της ομογένειας από την Τεργέστη επιστρέφουν στην Ελλάδα μαζί με την φιλόδοξη υπηρέτρια τους Μαρουλία.

Η κόρη τους Ναπολεοντία, προσφέρει στέγη και προστασία σε έναν παλαίμαχο αγωνιστή της επανάστασης του 1821, ονόματι Χαλδούπη. Ο τελευταίος αρχικά εμφανίζεται ως κηπουρός, αλλά γρήγορα αναλαμβάνει νέα καθήκοντα:

να παρουσιάζεται ως ζωντανό «έκθεμα» από την ηρωική εποχή της εξεργέσεως κάθε φορά που η οικογένεια δέχεται επισκέψεις.

Στο ρόλο του ο Γιώργος Κατσάμπας ο οποίος μίλησε στο thebest.gr για την παράσταση αλλά και για τις αναμνήσεις που έχει από την Πάτρα, στην οποία έζησε για 10 χρόνια.

Της Κωνσταντίνας Τσίχλα

Φωτ.: Δημήτρης Χριστοδουλόπουλος

*********

Αυτή την περίοδο σας βλέπουμε στην παράσταση «Ναπολεόντια», στο θέατρο Επίκεντρο + …. Υπάρχει κάποια σχέση με την Πάτρα; Ποια είναι αυτή;

Αν και γεννήθηκα στη Λαμία όπου μεγάλωσα με την φίλη ηθοποιό Κων/να Μιχάηλ, λόγω του ότι ο πατέρας μου ήταν αξιωματικός, μετακομίσαμε σε πολλές πόλεις της Ελλάδας. Στην Πάτρα μείναμε 10 χρόνια (1974 -1983) όπου και τελείωσα τη Β’ Λυκείου στο «θρυλικό» 1ο Λύκειο στη Νόρμαν. Δεν έχανα αγώνα της μεγάλης Παναχαϊκής!

Οι αγώνες της Παναχαϊκής, ο θαυμασμός για Τσιμιγάτο- Πετρόπουλο και οι 500 δραγμές από τον Δαβουρλή

Πριν το ματς πούλαγα στην Κιλκίς καθίσματα και κατά τη διάρκεια του αγώνα σάντουιτς. Θαύμαζα τον μαραθωνοδρόμο Φάνη Τσιμιγκάτο που δεν ζει πια, τον «Νουρέγιεφ» Τάκη Πετρόπουλο του Απόλλωνα και ένα βράδυ που μοιράζαμε «Νεοέτια» ο αείμνηστος Κώστας Δαβουρλής μου έδωσε 500 δρχ. ποσό μεγάλο αν σκεφτείτε πως ο μισθός τότε ήταν 2.000 δρχ.

Όταν ανέλαβε το ΔΗΠΕΘΕ η Λυδία Κονιόρδου με κάλεσε να συμμετάσχω, μαζί με άλλους ηθοποιούς, στα εργαστήρια που έγιναν στο παλιό Αρσάκειο (2007-2008). Η ανολοκλήρωτη θητεία της όμως δεν επέτρεψε την δημιουργία παράστασης.

Η σχέση με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας

Πέρυσι συμμετείχα σε project του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Παν/μίου Πατρών υπό την καθηγήτρια και σκηνοθέτη Μαρία Φραγκή, όπου παρουσιάσαμε στο θέατρο Απόλλων αποσπάσματα από έργα της Λούλας Αναγνωστάκη.

Πώς προέκυψε η φετινή συνεργασία;

Το βιογραφικό μου κυκλοφορεί σε πολλούς χώρους του θεάτρου και της τηλεόρασης. Με κάλεσαν από το Επίκεντρο+ σε ακρόαση και μέσα σε πέντε λεπτά είχαμε συμφωνήσει σε όλα τόσο με την εξαιρετική σκηνοθέτη Αναστασία Κουμίδου όσο και με την δυναμική παραγωγό Ίλια Ράγκου.

Μιλήστε μας για το έργο… Τι είναι αυτό που σας κεντρίζει σε αυτό;

Η «Ναπολεοντία» είναι ένα σπουδαίο έργο, άγνωστο σχετικά (γράφτηκε το 2007), ενός πανέξυπνου συγγραφέα που προέκυψε από έρευνα και μεράκι του ιδίου.

Μύθος και πραγματικότητα διασταυρώνονται...

Μύθος και πραγματικότητα διασταυρώνονται με αποτέλεσμα να δημιουργούνται χώροι για πλοκή και ενδιαφέροντες χαρακτήρες που καταφέρνουν να πατούν σε δύο κόσμους οι οποίοι, νομοτελειακά, διασταυρώνονται επίσης με κατάληξη μια φύρδην μίγδην «ομογενοποίηση».

Όλοι οι ρόλοι του έργου είναι σπουδή για τους ηθοποιούς και αυτό είναι που με κεντρίζει περισσότερο.

Η παράσταση μας μεταφέρει στο Ναύπλιο του 1835, στις συμπεριφορές των Ελλήνων εκείνης της εποχής. Αντικατοπτρίζονται μέσα από αυτό και οι σημερινές;

Η κλασσική φράση: «η ιστορία επαναλαμβάνεται», μπορεί να αναπλαισιωθεί και εδώ. Η Ελλάδα ζούσε κομβικές στιγμές ανακατατάξεων. Πάντα η Ελλάδα είχε ή φανταζόταν πως έχει εχθρούς, πάντα έψαχνε συμμαχίες, πάντα περίμενε «κάποιον» από τη Γή ή τον Ουρανό, που θα τα διορθώσει όλα και πως αυτός ο «κάποιος» δεν πρέπει να είναι «ξένος».

Το 1829 οι Υδραίοι Κουντουριώτες και Μιαούληδες «τσίνησαν» με τον ερχομό του Καποδίστρια και οργάνωσαν αντιπολίτευση δηλώνοντας ανυπακοή και θεώρησαν την Ύδρα Πρωτεύουσα της Ελλάδας, αν όχι «αυτόνομο κράτος». Το 1831 ο Κουντουριώτης διατάζει τον Κανάρη να πυρπολήσει τον «Καποδιστριακό» στόλο στο λιμάνι του Πόρου. Ο μπουρλοτιέρης, πυρπολεί πρώτα τη φρεγάτα «Ελλάς» και κατόπιν τη φρεγάτα «Ύδρα». Παραλογισμός. Αντί για την «κατσίκα, ψόφησαν» τα πλοία του «γείτονα».

Τι συγκαταλέγετε στα «συν» της παράστασης;

Μια σκηνοθέτη-επιστήμονα, ένα εξαιρετικό θίασο, ένα μοναδικά υποστηρικτικό επιτελείο κι ένα σπουδαίο συνθέτη που ανέδειξαν, καθένας από το χώρο ευθύνης του, ένα δυνατό θεατρικό έργο ενός μεγάλου συγγραφέα.

Ποιο είναι το πιο ωραίο σχόλιο που έχετε ακούσει για την παράσταση;

«Καταπληκτική παράσταση, συγχαρητήρια, γελάσαμε, πρέπει να το δουν όλοι», είναι μερικές από τις δηλώσεις όσων θεατών μας επισκέπτονται στα καμαρίνια.

Λίγα λόγια για το ρόλο που υποδύεστε…

Ο Χαλδούπης είναι ένας από τους χιλιάδες άγνωστους αγωνιστές του 1821 που μετά την απελευθέρωση δεν είχε τρόπο επιβίωσης. Μοιραία, «κατήντησε επαίτης» και χάρη σε μια δυναμική κοπέλα, τη Ναπολεοντία, προσλαβάνεται ως «χωμάτων σκαλιστής» στον «μπαξέ» του ιατρού Γιαννόπουλου.

Οι πληγές του ‘21 όμως δεν επουλώνονται γιατί, εν αναμονή της άφιξης του Όθωνα, οφείλει να διδαχθεί το χορό βαλς, γεγονός κωμικοτραγικό από μόνο του. Τα «βάσανά» του όμως δεν σταματούν εδώ. Η μοίρα του επιφυλάσσει νέα καθήκοντα ως ζωντανό μουσειακό έκθεμα υπό το επίθετο Βελισσαρόπουλος.

Τι είναι αυτό που θαυμάζετε στον ήρωα σας;

Η ειλικρίνεια, η εντιμότητα, η πίστη στο Θεό, ο καθάριος άνθρωπος των βουνών που ζει σε αρμονία με τη φύση. Ένας άνθρωπος χωρίς δεύτερες σκέψεις.

Τι υπάρχει στα μελλοντικά σας σχέδια;

Προ ημερών μου έγινε τιμητική πρόταση από γνωστό σκηνοθέτη για συμμετοχή σε παραγωγή της επόμενης σεζόν εδώ στη Πάτρα. Θα δούμε.

Από τις 21 Ιανουαρίου ξεκινώ πρόβες για τη νέα δουλειά της ηθοποιού και σκηνοθέτη Ειρήνης Ευαγγελάτου που θα ανέβει τέλη Φεβρουαρίου.

Θα συμμετέχω πάλι σε project του τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Παν/μίου Πατρών υπό την καθηγήτρια και σκηνοθέτη Μαρία Φραγκή.

Ολοκλήρωσα γυρίσματα τριών επεισοδίων για το σήριαλ του Open Beyond «Ελεύθερη Σχέση», όπου υποδύομαι τον καθηγητή Δημιουργικής Γραφής και που θα προβληθούν τις επόμενες ημέρες.

Αν περιγράφατε με τρεις λέξεις τι σας συμβαίνει το βράδυ της παράστασης, ποιες θα επιλέγατε;

Το βράδυ της παράστασης είμαι κατά σειρά: στα παρασκήνια Τελετουργικός, στη σκηνή Ατρόμητος και στο σπίτι Νεκρός.

Λίγα λόγια για το έργο:

Η παράσταση μας μεταφέρει στο Ναύπλιο του 1835. Η οικογένεια Γιαννοπούλου, έλληνες της ομογένειας από την Τεργέστη επιστρέφουν στην Ελλάδα μαζί με την φιλόδοξη υπηρέτρια τους Μαρουλία. Η κόρη τους Ναπολεοντία, προσφέρει στέγη και προστασία σε έναν παλαίμαχο αγωνιστή της επανάστασης του 1821, ονόματι Χαλδούπη. Ο τελευταίος αρχικά εμφανίζεται ως κηπουρός, αλλά γρήγορα αναλαμβάνει νέα καθήκοντα: να παρουσιάζεται ως ζωντανό «έκθεμα» από την ηρωική εποχή της εξεργέσεως κάθε φορά που η οικογένεια δέχεται επισκέψεις.

Η Αναστασία Κουμίδου, μετά το βραβευμένο με Έπαινο Κάρολο Κουν 2014 έργο της, Capo D’ Istria, επιστρέφει στην αγαπημένη της ελληνική εποχή του 19ου αιώνα και σκηνοθετεί μια παράσταση υψηλής αισθητικής, με χορό, μουσική και τραγούδια, κι ένα διαρκές βλέμμα στο ιστορικό σταυροδρόμι που προοιωνίζει την ελληνική πραγματικότητα από το τέλος του 19ου αιώνα έως και σήμερα.

Ερμηνεύουν (με σειρά εμφάνισης):

Νίνα Τουμαζάτου

Παλαιολόγος Χαλίδας

Έφη Πρέκα

Γιώργος Κατσάμπας

Λαμπρινή Ζώτου

Στο ρόλο της Ναπολεοντίας: Ιωάννα Στεφανάτου

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ:

Συγγραφέας: Ανδρέας Στάικος

Σκηνοθεσία – εικαστική επιμέλεια: Αναστασία Κουμίδου

Πρωτότυπη μουσική: Πάρις Παρασχόπουλος

Φωτισμοί: Νίκος Σωτηρόπουλος

Ενδυματολόγος: Μαρία Βασιλάκη

Κίνηση-Χορογραφίες: Ζαχαρή Αχιλλεοπούλου

Βοηθός Σκηνοθέτη: Λαμπρινή Ζώτου

Σχεδιασμός γραφής "Ναπολεοντία": Aris Hathaway

Φωτογραφία: Ανδρέας Νικολόπουλος

Σχεδιασμός εντύπων: Φίλιππος Μποτώνης

Οργάνωση Παραγωγής: Ίλια Ράγκου

Παραγωγή: Επίκεντρο+

Πρεμιέρα: Παρασκευή 28 Δεκεμβρίου 2018 στις 9:15 μ.μ.

Παραστάσεις: Πέμπτη – Κυριακή 20 Ιανουαρίου 2019

Ώρες: Πέμπτη – Σάββατο 9:15 μ.μ. & Κυριακή 8:00 μ.μ.

Τιμές εισιτήριων:

13 ευρώ και 10 ευρώ μειωμένο (φοιτητικό, ανέργων, πολυτεκνικό, ΑΜΕΑ, άνω των 65), ατέλειες 6 ευρώ

Κάθε Πέμπτη: Γενική είσοδος 10 ευρώ

ΠΗΓΗ

Υποστήριξη: SilkTech